BEAUVAIS, Francie – AGCO Corporation (NYSE: AGCO), globální lídr v oblasti zemědělské techniky a technologií přesného zemědělství, oznamuje, že její francouzská inženýrská divize stojí v čele nově vzniklého konsorcia ARHYSTOTE. Cílem tohoto sdružení je vývoj nové generace inteligentních vodíkových nádrží určených speciálně pro budoucí traktory se spalováním vodíku.

„Tento projekt je klíčovou součástí závazku AGCO vytvářet off-roadová řešení, která dlouhodobě a udržitelně odpovídají potřebám farmářů – včetně vývoje vodíkového demonstračního traktoru Massey Ferguson do roku 2026,“ vysvětluje Frédéric Cavoleau, viceprezident pro strojírenství v pobočce AGCO Beauvais.
Vodíková nádrž je zásadní komponentou každého terénního vozidla na vodík. Aby bylo možné uložit dostatek energie pro práci v náročných podmínkách, musí být vodík skladován pod extrémně vysokým tlakem. Právě proto spojily své know-how francouzské společnosti AGCO, Cetim, IPC, IFTH, Raigi a OliKrom a společně investují do vývoje moderních technologií skladování vodíku. Výsledkem mají být nové vysokotlaké nádrže vhodné nejen pro traktory Massey Ferguson, ale i pro další těžké terénní stroje.
Projekt je rozdělen do osmi etap – od počátečních analýz přes výrobu až po první testování samotného návrhu nádrže. Cílem je ověřit technologickou proveditelnost, připravit cestu k budoucí sériové výrobě a zajistit hladkou integraci nádrží do vodíkového tahače Massey Ferguson. Klíčovým požadavkem je také důvěra ve výkon stroje v reálných, často velmi náročných podmínkách.
Projekt ARHYSTOTE získal podporu 4,4 milionu eur od francouzské vlády v rámci programu „Francie 2030“, realizovaného agenturou ADEME. Částka je rozdělena mezi jednotlivé členy konsorcia.
„Demonstrační traktor s nulovými emisemi vychází z běžné platformy střední řady Massey Ferguson a bude využívat ekologický design značky i plný výkon motoru AGCO Power,“ dodává Frédéric Cavoleau. „Tato koncepce výrazně snižuje náklady na vývoj, protože stojí na osvědčené konstrukci. Navíc chladicí, převodové i hydraulické systémy zůstávají podobné jako u dieselových motorů, což usnadňuje instalaci nově vyvíjených vodíkových nádrží pod kabinu.“

Projekt dekarbonizace pomocí vodíku
„V AGCO a Massey Ferguson věříme, že je naší povinností mít pozitivní dopad na komunity tím, že snižujeme ekologickou stopu našich výrobních procesů i práce farmářů – a to kvůli udržitelné budoucnosti a dalším generacím,“ říká Thierry Lhotte, viceprezident a výkonný ředitel Massey Ferguson pro Evropu a Střední východ. „Mezi alternativními zdroji energie je vodík jedním z klíčových pilířů energetické transformace. A právě pro těžká terénní vozidla, jako jsou traktory střední třídy, je vodík ideálním řešením. Navazuje také na náš globální závazek poskytovat zemědělcům jednoduché, spolehlivé a cenově dostupné technologie.“
Příspěvky partnerů konsorcia ARHYSTOTE
AGCO
Vyvíjí vodíkové spalovací motory ve výzkumném a vývojovém centru AGCO Power ve finské Nokii.
Cetim
Přináší odborné znalosti v oblasti materiálů, zejména návrh a výrobu vysokotlakých kompozitních nádrží z termoplastů.
RAIGI
Zajišťuje vývoj a výrobu vodíkových vložek, které jsou klíčové pro bezpečné a efektivní skladování.
IFTH
Odpovídá za zvlákňování termoplastických směsí s pigmenty a vývoj funkčních vláken, například senzorů či detekčních vláken.
CT-IPC
Vyvíjí inovativní vložky pro vodíkové nádrže z nových termoplastických sloučenin, včetně recyklovaných materiálů podporujících udržitelnost.
OliKrom
Přináší know-how ve fotochemii a vyvíjí inteligentní pigmenty citlivé na vodík nebo náraz.
